17 toukokuuta 2011

Matka Unkariin

Unkariin matkustin samana vuonna kuin Madeiralle, eli kesällä 2005. Olin tuolloin 16-vuotias. Meän yläasteella oli ystävyyskoulu Unkarissa ja muutaman vuoden välein sieltä otettiin oppilaita & opettajia Suomeen vierailulle ja välillä Suomesta lähti porukkaa Unkariin. Kesällä 2004 vierailivat unkarilaiset ja meän kotona reilun viikon majaili tyttö nimeltä Judit. Kun kesällä 2005 minä (ja muutama muu oppilas ja opettaja) oltiin Unkarissa, niin mie vastavuoroisesti oleskelin Juditin perheen tykönä.
Judit asui Balatonszentgyörgy-kylässä (ai miten niin sanahirviö?!). Suurin osa ryhmäläisistä asui kuitenkin 30 kilsan päässä sijaitsevassa Balatonlellessä ja minä olin aivan yksin tuolla Balatonsztnygörgögöryzyssä (vai mikä olikaan). Karttaa klikkaamalla saat kuvan suuremmaksi: X = missä mie olin ja X = missä muut oli. Sitä väliä sitte joka päivä reissasin junalla ees taas :D Aamulla aikasin hyppäsin junaan ja tulin illalla myöhään takaisin - lähinnä siis Juditin tykönä kävin vain nukkumassa. Heijän pihallaan oli suuri kartano jossa asui vanha mummo ja tämän ruskea mäyräkoira (perheen puheet vähän viittasivat siihen suntaan, että hieman odottaisivat että mummeli jo keikkaisi että saisivat ite muuttaa siihen kartanoon) ja perhe asui pienenpienessä omakotitalossa 3h+k+kh. Minulla oli oma vierasmökki 2h+kk+kh juuri naapurin aidan vieressä - naapurin kukon ääni tuli joka aamuyö tutuksi kello 05:30.
Tietenkään teininä ei voi mitenkään ottaa kuvia itsestään, joten tämä olikin yksi harvoista kuvista, joissa olin ite. Ruskea (!) näyttäis iho olevan, tukka on kirkkaan punainen ja pizza näyttäis maistuvan. Kuva on otettu Balatonlellessä sijaitsevassa pizzeria/pubissa, jossa aina "silloin tällöin" käytiin oluella ja pizzalla.
Loput kuvat onki vähän erikoisempaa kamaa. En vissiin tajunnu ottaa kuvia mistään museoista tai muista nähtävyyksistä. Samapa tuo, onhan ne mulla mielessä! Nämä kuvat on otettu vesipuistosta, jossa käytiin yhtenä päivänä ottamassa aurinkoa ja pulikoimassa.
Tässä sitten aika paljon kuvia eläimistä (jep, olin sillonki jo eläinfani). Ensin kuvassa joutsen ja pienet "rumat ankanpoikaset".
Muistaakseni kävimme jonkintapaisessa kotieläinpuistossa, jossa oli paljon eläimiä nähtävillä.
Minun mielestä nuo pienet vuohet oli kaikista hauskimpia! Ne kirmasi siellä menemään ja me mielissään silitettiin niitä.
Eräänä iltana ystäväkoulun oppilaat oli järjestäneet grillausjuhlat ja me ruokailtiin järven rannalla. Ilmat oli kuumat koko ajan eikä muistaakseni yhtenäkään päivänä satanu edes vettä (toisaalta mulla on aika huono muisti).
Reissun aikana käytiin myös lautalla saarella, jossa oli pieniä myyntikojuja ja me käytiin siellä myös vähän vaeltelemassa. Lennot tuli ja lähti Budapestista, jossa saatiin lähtiessä viettää kokonainen päivä (ei se ole niin erikoinen, shoppailupaikkana ainakaan, mutta erittäin kaunis kaupunki). Budapestista matka esim. Balatonlelleen kesti muutaman tunnin. 10 päivää Unkarissa kului nopeaa, vaikka koti-ikävä oli iltasin aika inhottavaa seuraa - varsinkin kun olin siellä korvessa ja muut pystyivät olemaan toistensa kanssa :( Lähtisin mikä päivä tahansa uudestaan, niin kivaa kyllä oli!

Ei kommentteja: